Çevre izni, Türkiye’deki Çevre Kanunu (No. 2872) ve Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Yönetmeliği (2014) gibi mevzuatlarla düzenlenen bir süreçtir. Çevre izni, bir proje veya faaliyetin çevresel etkilerini değerlendirmek, kontrol etmek ve yönetmek amacıyla, ilgili çevre otoritesinden alınan bir izindir.
Çevre izni süreci, potansiyel olarak çevresel etkisi yüksek olan projeler ve faaliyetler için gereklidir. ÇED Yönetmeliği, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından belirlenen ÇED kapsamına giren projelerin, ÇED sürecini tamamlamasını ve çevre izni almasını zorunlu kılar. ÇED süreci, proje veya faaliyetin çevresel etkilerini değerlendirmek, önlem ve tedbirlerin belirlenmesi, kamunun ve paydaşların görüşlerinin alınması gibi adımları içerir.
Çevre izni, çevresel etkilerin azaltılmasını, kontrol edilmesini ve yönetilmesini sağlamak için bir araçtır. Proje veya faaliyet sahibi, çevre izni sürecini tamamlamak ve çevre izni almakla yükümlüdür. Çevre izni alınmadan proje veya faaliyetin başlatılması yasaktır ve çevre izni olmayan projelere veya faaliyetlere cezai yaptırımlar uygulanabilir.
Çevre izni, çevresel sürdürülebilirliği ve doğal kaynakların korunmasını sağlamak için önemli bir araçtır ve çevre mevzuatına uygun olarak faaliyet göstermek isteyen projeler ve faaliyetler için zorunlu bir süreçtir.
Türkiye’de çevre izni, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na bağlı Çevre ve Şehircilik İl Müdürlükleri tarafından verilir. Çevre izni almak için aşağıdaki genel adımlar takip edilmelidir:
Proje veya faaliyetin ÇED sürecini tamamlamak:
ÇED süreci, potansiyel olarak çevresel etkisi yüksek olan projeler ve faaliyetler için gereklidir. Proje veya faaliyet sahibi, ilgili projenin ÇED sürecini tamamlamalıdır. ÇED süreci, Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Yönetmeliği’ne göre belirlenen adımları içerir ve proje veya faaliyetin çevresel etkilerini değerlendirmek, önlem ve tedbirlerin belirlenmesi, kamunun ve paydaşların görüşlerinin alınması gibi aşamaları içerir.
Çevre İzni Belgesi Başvurusu:
ÇED süreci tamamlandıktan sonra, proje veya faaliyet sahibi, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne Çevre İzni Başvurusu yapmalıdır. Başvuru, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından belirlenen form ve belgelerle yapılır.
Çevre İzni Değerlendirmesi:
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü, Çevre İzni Başvurusunu değerlendirir. Değerlendirme süreci, başvurulan projenin çevresel etkilerini, proje sahibinin çevresel tedbirlerini ve planlarını, projenin uygunluk durumunu ve diğer ilgili faktörleri içerir.
Çevre İzni Kararının Alınması:
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü, başvuruyu değerlendirdikten sonra, çevre izni kararını proje veya faaliyet sahibine bildirir. Karar olumlu ise, çevre izni verilmiş olur ve proje veya faaliyet sahibi, ilgili izin şartlarını yerine getirerek proje veya faaliyetine başlayabilir. Olumsuz bir karar durumunda, proje veya faaliyet sahibi itiraz hakkına sahiptir ve itiraz süreci takip edilir.
Her proje veya faaliyet, kendi özel koşullarına ve çevresel etkilerine göre değerlendirilir ve çevre izni almak için gereken belgeler ve süreç projeye ve faaliyete bağlı olarak değişebilir. Proje veya faaliyet sahibi, ilgili Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü ile iletişim kurarak ve mevzuata uygun olarak başvuru sürecini takip ederek çevre izni alabilir. Başvuru süreci, gerekli belgelerin eksiksiz ve doğru şekilde hazırlanması, çevresel etkilerin detaylı bir şekilde değerlendirilmesi, çevresel tedbirlerin planlanması ve ilgili mevzuata uygun olarak işlemlerin tamamlanması gerektirir.
Çevre izni öncesi alınan geçici faaliyet belgesi, proje veya faaliyet sahiplerine, çevre izni başvuru süreci devam ederken geçici olarak faaliyette bulunma izni veren bir belgedir. Geçici faaliyet belgesi, projenin veya faaliyetin çevresel etkilerini minimize etmek ve mevcut çevre mevzuatına uygun olarak faaliyet göstermek için gerekli olan geçici bir izin sağlar.
Geçici faaliyet belgesi, projenin veya faaliyetin çevresel etkilerini azaltmak için alınması gereken tedbirlerin uygulanıp uygulanmadığını denetlemek ve projenin veya faaliyetin geçici olarak faaliyette bulunmasına izin vermek amacıyla verilir. Bu belge, çevre izni süreci tamamlanana kadar projenin veya faaliyetin geçici olarak devam etmesine olanak tanır.
Geçici faaliyet belgesi alındığında, proje veya faaliyet sahibi, belgede belirtilen koşulları yerine getirmek zorundadır. Aksi takdirde, geçici faaliyet belgesi iptal edilebilir ve faaliyet durdurulabilir. Geçici faaliyet belgesi, çevre izni süreci tamamlandığında, projenin veya faaliyetin devam etmek için çevre izni alması gerekmektedir.
Çevre izni başvurusu yaparken, bazı durumlarda projenin veya faaliyetin geçici olarak faaliyet göstermesi gerekebilir. Bu nedenle, ilgili çevre mevzuatına uygun olarak, geçici faaliyet belgesi alınması gerekebilir. Geçici faaliyet belgesi, projenin veya faaliyetin geçici olarak faaliyet göstermesine izin veren bir belgedir, ancak çevre izni alınması gerekliliğini ortadan kaldırmaz ve çevre izni süreci ayrıca tamamlanmalıdır.
Geçici faaliyet belgesi almak için aşağıdaki adımları takip etmeniz gerekmektedir:
Proje veya faaliyetiniz için uygun bir çevre izni süreci başlatın:
Çevre izni süreci, projenizin veya faaliyetinizin çevresel etkilerini değerlendiren ve çevre mevzuatına uygunluğunu denetleyen bir süreçtir. Çevre izni süreci, ilgili çevre mevzuatına ve yerel idari birimlerin düzenlemelerine uygun olarak başlatılmalıdır.
Geçici faaliyet belgesi başvuru dosyanızı hazırlayın:
Geçici faaliyet belgesi başvuru dosyanızı hazırlamak için ilgili yerel idari birimlerin yönergelerini ve gerekliliklerini takip edin. Başvuru dosyası genellikle projenizin veya faaliyetinizin çevresel etkilerini, alınacak tedbirleri, belgelenecek bilgileri ve diğer gereklilikleri içermelidir.
Geçici Faaliyet Belgesi Başvurunuzu ilgili yerel idari birime sunun:
Geçici faaliyet belgesi başvurunuzu, projenizin veya faaliyetinizin gerçekleşeceği ilgili yerel idari birime sunun. Başvurunuz, gereken belgelerle birlikte eksiksiz olarak sunulmalıdır.
Geçici Faaliyet Belgesi Başvurunuzun değerlendirilmesini bekleyin:
Yerel idari birim, geçici faaliyet belgesi başvurunuzu değerlendirecek ve projenizin veya faaliyetinizin çevresel etkilerini, alınması gereken tedbirleri ve diğer gereklilikleri değerlendirecektir. Değerlendirme süreci yerel idari birim tarafından belirlenen prosedürlere göre ilerleyecektir.
Geçici faaliyet belgesi alınması durumunda gereken koşulları yerine getirin:
Geçici faaliyet belgesi almanız durumunda, belgede belirtilen koşulları tam olarak yerine getirin. Bu, projenizin veya faaliyetinizin çevre izni süreci tamamlanana kadar geçici olarak faaliyet göstermesine izin verileceği anlamına gelir.
Çevre izni sürecini tamamlayın:
Geçici faaliyet belgesi, projenizin veya faaliyetinizin geçici olarak faaliyet göstermesine izin verse de, çevre izni süreci tamamlanmalıdır. Çevre izni süreci, ilgili çevre mevzuatına uygun olarak tamamlanmalı ve gerekli izinler alındığında projeniz veya faaliyetiniz kesintisiz olarak devam etmelidir.
Çevre danışmanlık firmaları, çeşitli müşterilere çevre yönetimi, çevre politikaları, çevresel etki değerlendirmesi, çevre mevzuatı uyumluluğu, çevre izinleri ve lisansları, atık yönetimi, su kaynakları yönetimi, enerji yönetimi, sürdürülebilirlik, iklim değişikliği, çevre performans değerlendirmesi gibi konularda danışmanlık hizmetleri sunan firmalardır.
Çevre danışmanlık firmaları, müşterilerine çevre mevzuatına uygun olarak faaliyet göstermelerine yardımcı olabilir, çevresel etkilerini değerlendirebilir, atık yönetimi süreçlerini optimize edebilir, enerji verimliliği projeleri geliştirebilir ve çevre performansını artırmak için stratejiler sunabilir. Ayrıca, çevre izinleri, lisanslar ve diğer resmi belgelerin alınması süreçlerinde de müşterilerine destek sağlayabilirler.
Çevre danışmanlık firmalarının yaptıkları hizmetlerin doğruluğunu ve güncelliğini sağlama yükümlülüğü bulunmaktadır. Herhangi bir çevre danışmanlık firması ile çalışmadan önce, ilgili firmayı doğrulamanız, referanslarını kontrol etmeniz ve hizmetlerini anlaşma ve sözleşme ile belirlemeniz önemlidir.
ÇED Raporu yönetmeliği, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığından 29.07.2022 tarihinde 31907 sayı ile resmi gazetede son güncellemesi yayınlanan Çevre Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğidir. İlk yayınlanan ÇED Raporu Yönetmeliği, 07.02.1993 tarihinde 21489 Sayılı olarak Resmi Gazetede yayınlanmıştır. ÇED Raporu, üç farklı başlıkta kategorilere ayrılabilir. ÇED Kapsam Dışı Raporu, ÇED Gerekli Değildir Belgesi, ÇED Olumlu Kararı.
ÇED Raporu Yönetmeliği, 07.02.1993 tarihinde 21489 Sayılı olarak Resmi Gazetede yayınlanmıştır. Daha Sonraki Yıllarda Çeşitli tarihlerde ÇED Raporu yönetmeliğinde güncellemeler yapılmıştır. ÇED Raporu, üç farklı başlıkta kategorilere ayrılabilir. ÇED Kapsam Dışı Raporu, ÇED Gerekli Değildir Belgesi, ÇED Olumlu Kararı. ÇED Kapsam Dışı Raporu, işletmelerin kendileri tarafından yapılabilir. Ancak gerekli dokümanları hazırlamak için yeterli bilgiye ihtiyaç duyulur. ÇED Raporu konusunda uzman kişilerden destek alınması gerekir. ÇED Gerekli Değildir Raporu ve ÇED Olumlu Kararı için Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığından ÇED Yeterlilik Yetkisi almış firmalardan danışmanlık alınması gerekmektedir. ÇED Raporu Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından verilir.
ÇED Raporu, üç farklı başlıkta kategorilere ayrılabilir. ÇED Kapsam Dışı Raporu, ÇED Gerekli Değildir Belgesi, ÇED Olumlu Kararı. ÇED Kapsam Dışı Raporu, işletmelerin kendileri tarafından yapılabilir. Ancak gerekli dokümanları hazırlamak için yeterli bilgiye ihtiyaç duyulur. ÇED Raporu konusunda uzman kişilerden destek alınması gerekir. ÇED Gerekli Değildir Raporu ve ÇED Olumlu Kararı için Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığından ÇED Yeterlilik Yetkisi almış firmalardan danışmanlık alınması gerekmektedir. ÇED Raporu Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından verilir. Yönetmelik ile belirlenmiş şartları ve tesis hakkında bilgileri içeren Proje Tanıtım Dosyası Oluşturulur. Proje tanıtım dosyasının içinde, ÇED Yönetmeliği tarafından istenen bilgiler yer almalıdır. Hazırlanan Proje Tanıtım Dosyası Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı E-ÇED sistemine yüklenir. Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ÇED Dairesi uzmanları tarafından incelemeler yapılır. Sahada ve Bakanlıkta yapılan incelemeler sonucunda eksiklik görülmemesi hakinde ÇED Raporu talep eden işletmeye sunulur.
Yeşil dönüşüm, doğal kaynakların korunması, atıkların azaltılması ve çevreyi korumaya yönelik uygulamaları içeren bir dönüşüm sürecidir. Hedefi, insanlar ve çevre arasındaki dengeyi koruyacak yöntemler geliştirerek, doğal kaynakları tüketirken çevreye zarar vermeyi en aza indirmektir. Yeşil dönüşümün amacı, sürdürülebilir kalkınmayı teşvik etmek, atık yönetimini geliştirmek, çevre dostu ürünleri yaygınlaştırmak ve yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımını artırmaktır.
Yeşil dönüşümün önemi, yalnızca çevre sorunlarına karşı bir önlem olmaktan kaynaklanmaz. Aynı zamanda ekonomik olarak da çok önemlidir. Yeşil dönüşüm, sürdürülebilir iş modelleri ve yeşil teknolojilerin geliştirilmesi ile iş fırsatları yaratmaktadır. Ayrıca, yeşil dönüşümün amacı, enerji maliyetlerini düşürmek ve işletmelerin verimliliğini artırmaktır. Yeşil dönüşüm, diğer yandan insan sağlığına da fayda sağlar ve çevre dostu uygulamalar, ürünler, ve hizmetlerle sağlanan faydalar sonucu dünya genelinde insana yönelik maliyetleri azaltmaktadır.
Yeşil dönüşüm, politikaların, teşviklerin ve denetimlerin desteğiyle hükümetler, işletmeler ve bireyler tarafından gerçekleştirilebilir. İşletmeler, enerji tasarrufu, atık yönetimi, geri dönüşüm ve yeniden kullanım gibi faaliyetlerle çevre dostu uygulamaları benimseyebilirler. Yeşil teknolojilerin geliştirilip, yaygınlaştırılması, yenilenebilir enerji kaynaklarına yatırım yapılması gibi politikalar ise hükümet tarafından desteklenerek, yeşil dönüşümün gerçekleşmesinde önemli bir rol oynar.
İlk yayınlanan ÇED Raporu Yönetmeliği, 07.02.1993 tarihinde 21489 Sayılı olarak Resmi Gazetede yayınlanmıştır. ÇED Raporu, üç farklı başlıkta kategorilere ayrılabilir. ÇED Kapsam Dışı Raporu, ÇED Gerekli Değildir Belgesi, ÇED Olumlu Kararı. ÇED Kapsam Dışı Belgesi, Süreç ve İşleyiş açısından en kısa sürede en az doküman hazırlanarak alınabilen ÇED Raporudur. ÇED Kapsam Dışı Raporu Çevresel Etki Değerlendirme Yönetmeliğinin EK-1 ve EK-2 Listesinden yer almayan üretim konularına verilen ÇED Raporudur. ÇED Kapsam dışı süreçleri, ÇED Gerekli Değildir ve ÇED Olum Raporu süreçlerine istinaden daha kısa sürede tamamlanmaktadır. ÇED Kapsam dışı raporu, hazırlama yöntemleri ÇED Yönetmeliğinde ve Çevre Şehircilik ve İklim bakanlığı sitelerinde tarif edilir.
ÇED Raporu Yönetmeliği, 07.02.1993 tarihinde 21489 Sayılı olarak Resmi Gazetede yayınlanmıştır. Bu yönetmeliğin EK-1 ve EK-2 Listesinde yer alan üretim konuları ile iştigal eden tesislere ÇED Gerekli Değildir Raporu yada ÇED Olumlu Kararı hazırlanması gerekir. ÇED Gerekli Değildir Raporu yada ÇED Olumlu Kararı için yönetmelik gereğince, proje tanıtım dosyası (PTD) hazırlanması gerekir. Proje tanıtım dosyası (PTD) konusunda uzman, yönetmelik gerekliliklerini yerine getirmiş, bakanlık tarafından uzman yetkisi verilmiş danışman personeller tarafından hazırlanır. Proje Tanıtım Dosyası (PTD) birden fazla uzman tarafından hazırlanmak, kontrol edilmek ve onaylanmak zorundadır. Proje tanıtım dosyası içeriği oldukça detaylı olarak hazırlanır. Tesise ait tüm atık bilgileri, üretim bilgileri, emisyon, deşarj bilgileri yer alır. Proje tanıtım dosyası (PTD) hazırlama süresi tesise göre değişkenlik gösterir.
ÇED raporu ücretleri , ÇED Raporu kapsamına göre değişkenlik gösterir. ÇED Raporu, üç farklı başlıkta kategorilere ayrılabilir. ÇED Kapsam Dışı Raporu, ÇED Gerekli Değildir Belgesi, ÇED Olumlu Kararı gibi. Ücretlendirmeler de bu kategorilere göre değişir. ÇED Kapsam dışı raporunda Bakanlık Harcı bulunmamaktadır. ÇED Kapsam Dışı Belgesi için, dosyayı hazırlayana danışman personele ödeme yapılır. ÇED Kapsam Dışı Ücreti, danışman personelin talep edeceği miktara göre değişkenlik gösterir. ÇED Kapsam Dışı Belgesi Ücreti için bakanlık tarafından ücret tarifesi bulunmamaktadır.
ÇED raporu ücretleri , ÇED Raporu kapsamına göre değişkenlik gösterir. ÇED Raporu, üç farklı başlıkta kategorilere ayrılabilir. ÇED Kapsam Dışı Raporu, ÇED Gerekli Değildir Belgesi, ÇED Olumlu Kararı gibi. Ücretlendirmeler de bu kategorilere göre değişir. ÇED Gerekli değildir raporu ücreti toplamı, iki ana başlığa ayrılabilir. ÇED Bakanlık harcı fiyatı, ÇED Raporu danışmanı fiyatı olarak. ÇED Raporu bakanlık harçları, Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği bakanlığı tarafından resmi web sitesinde yayınlanır. ÇED Raporu Harçları projenin yatırım miktarına göre değişkenlik gösterir. Projenin yatırım miktarı büyüdükçe, ÇED Raporu Harcı artar. Bu Ücretler bakanlığın resmi hesabına yatırılır. ÇED Raporu Danışmanlık Firmaları ücretleri değişkenlik gösterir. ÇED Raporu Danışmanlık Firmaları ücretleri için bakanlık tarafından bir ücret tarifesi yayınlanmamıştır. ÇED Raporu Danışmanlık Firmaları ücretlerinde serbest piyasa koşulları uygulanmaktadır.
ÇED Raporu hazırlanma süreci ÇED Raporunun kategorisine göre değişir. ÇED Raporu, üç farklı başlıkta kategorilere ayrılabilir. ÇED Kapsam Dışı Raporu, ÇED Gerekli Değildir Belgesi, ÇED Olumlu Kararı gibi. ÇED Kapsam Dışı Raporu, işletmelerin kendileri tarafından yapılabilir. Ancak gerekli dokümanları hazırlamak için yeterli bilgiye ihtiyaç duyulur. ÇED Raporu konusunda uzman kişilerden destek alınması gerekir. ÇED Kapsam dışı raporu, hazırlama yöntemleri ÇED Yönetmeliğinde ve Çevre Şehircilik ve İklim bakanlığı sitelerinde tarif edilir. ÇED Raporu Nasıl Hazırlanır sorusu için gerekli dokümanları bakanlığın sitesinden indirilir. Dokümanlarda yer alan ÇED Raporu sorular detaylı olarak cevaplanır. Hazırlanan dokümanlar işletme tarafından kaşe imza yapılır. Çevre Şehircilik Bakanlığına ÇED Raporu Evrakları evrak kayıt, PTT KEP, E_ÇED aracılığıyla iletilebilir.
ÇED Raporu örnekleri için tarafımıza ulaşmanız gerekmektedir. Bilgi güvenliği gereğince işletmelere ait ÇED Raporu Örneklerini paylaşamıyoruz. Ancak boş formatta ÇED Raporu Örnekleri işletmemiz tarafınızda sizlere iletilecektir. ÇED Raporu örneklerini sizlere ulaştırmamız için ana sayfamızda yer alan sizi arayalım kısmına tıklamanız gerekir. Orada yer alan bilgileri doldurmanız ve talebinizi not kısmına belirtmeniz halinde sizlere ÇED Raporu örnekleri iletebiliriz.
Yeşil dönüşüm, doğal kaynakların korunması, atıkların azaltılması ve çevreyi korumaya yönelik uygulamaları içeren bir dönüşüm sürecidir. Hedefi, insanların yaşamlarını doğal kaynakları tüketirken çevreye zarar vermeden sürdürmelerini sağlamaktır. Yeşil dönüşümün önemi, yalnızca çevre sorunlarını çözmek değil, aynı zamanda ekonomik olarak da önemlidir. Yeşil dönüşüm, politikaların, teşviklerin ve denetimlerin desteğiyle hükümetler, işletmeler ve bireyler tarafından gerçekleştirilebilir.
Çevre İzin Lisans Görüşü, çevre şehircilik ve iklim değişikliği bakanlığına bağlı il müdürlükleri tarafından verilmektedir.Çevre İzin/ Lisans görüşü, genellikle belediyelerin ruhsat işlemlerinde, bankaların kredi öncesi talep yazılarında, yatırım teşvik belgesi için gerekli belgeler listesinde talep edilen evrak olarak düşünülmektedir. Ancak Çevre İzin/Lisans görüşü işletmelerin faaliyette bulunmadan önce, mutlaka almaları gereken bir görüş yazısıdır. Çevre İzin/Lisans görüşü olmadan faaliyete başlayan işletmeler, Çevre Şehiriclik ve İklim Değişikliği bakanlığı tarafından faaliyet durdurma ve idare para cezası ile karşı karşıya kalabilirler. Bu olumsuzluklar ve yasal yaptırımlarla karşılaşmamak için faaliyete başlamadan önce işletmelerin bu görüş yazısını mutlaka edinmeleri gerekir.